تعلیم و تعلم عبادت است

استفاده از نانوذرات مغناطیسی آهن به منظور نمک زدایی نفت خام

 

اعضای گروه:

محمد مهدی بایرامی

امیر مهدی واقفی

 

چکیده

افزایش جمعیت و رشد تمدن بشری، جهان را به سمت صنعتی شدن سوق داده که این مسئله نیاز روز افزون مصرف انرژی را به دنبال دارد. یکی از مهم ترین منابع تامین انرژی استفاده از سوخت های فسیلی است. سوخت های فسیلی از طرق مختلف سبب صرف هزینه های هنگفت می­شوند که می­توان به نمک­های موجود در نفت اشاره کرد. همچنین نفت خام در هنگام استخراج و در فرآیند پالایش مشکلاتی را به وجود می­آورد که میتوان به خوردگی تجهیزات پالایش و انتقال و غیر فعال نمودن کاتالیست ها اشاره کرد. این مشکلات به دلیل وجود همان نمک های معدنی مانند سدیم، منیزیم و کلسیم کلرید به وجود می­آید؛ چرا که نفت خام دارای مقادیری آب می­باشد و این مقادیر از آب، نمک های ذکر شده را دارا می­باشند.

همگام بودن با علوم نوین جهان نیاز هر کشوری است که می­توان با سرمایه­گذاری صحیح سبب پیشرفت و رونق اقتصاد و معیشت آحاد جامعه شود. یکی از مهم­ترین و حائز اهمیت­ترین فناوری­های نوین، فناوری در عرصه نانو می­باشد. همچنین نانوذرات مغناطیسی خود سبب پیشرفت های چشمگیری در سایر عرصه­ها مانند دارورسانی هدفمند، ذخیره اطلاعات و... شده اند. سنتز این نانوذرات خود مقوله بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. ما در این پروژه با تحقیق فراوان روش همرسوبی را انتخاب کردیم. روش ﻫﻢ­رﺳﻮﺑﯽ (Co-precipitation) ﺳﺎده ﺗﺮﯾﻦ و ﮐﺎرآﻣﺪﺗﺮﯾﻦ روش ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﺳﻨﺘﺰ ﻧﺎﻧﻮذرات ﻣﻐﻨﺎﻃﯿﺴﯽ(اﮐﺴﯿﺪﻫﺎی ﻓﻠﺰی و ﻓﺮﯾﺖ ﻫﺎ) اﺳﺖ. توانایی سنتز تعداد فراوانی از نانوذرات مزیت اصلی استفاده از این روش می­باشد.

نمک های موجود در نفت که در آب حل شده اند، توسط آب آبپوشی گشته و به یون مثبت و یون منفی تبدیل شده­اند. از طرف دیگر نانوذرات سبب ایجاد میدان مغناطیسی می­شوند که این بدان معناست که نانوذرات و نمک های موجود در نفت به هم نیرویی به نام نیروی لورنتس وارد می­کنند که سبب جذب نمک ها توسط نانوذرات می­شوند. بعد از انجام آزمایشات نهایی و درصدبندی، MgCl 2  ، CaCl 2

 ، NaCl و KCl به ترتیب 60، 50، 45، 35 درصد جذب نانوذرات شدند که درصدهای مطلوبی می­باشند و می­توانند کمک بسزایی به پالایشگاه ها کنند.